środa, 26 października 2016

Zawijaski z budyniem i jagodzianki - kilka składników, a ile pysznej zabawy!


Mieszanie, ugniatanie, sklejanie... ileż zabawy z tym ciastem! Uwielbiam robić ciasto drożdżowe z moim dzieckiem. Mimo że potem przez 10 min. myjemy ręce:) Dzisiaj kilka słów o zawijaskach z budyniem i jagodziankach. W wersji szybkiej, bo na inne chwilowo nie mam czasu...


Zawijaski z budyniem, jagodzianki, bułki z marmoladą, rogaliczki... wszystko robię z jednego ciasta drożdżowego. Mam sprawdzony przepis, który zawsze mi wychodzi (nic dziwnego, zdążyłam do tej pory popełnić przy nim już chyba wszystkie możliwe błędy, łącznie z przypaleniem miski, w której rosło ciasto:)) i z niego korzystam. A reszta to tylko inne nadzienie i forma przygotowywanych wypieków.

Przepis na proste ciasto drożdżowe 


Składniki: 3 szkl. mąki, 1 szkl. cukru (daję max. 4/5 szkl.), 1 szkl. lekko podgrzanego mleka, 25 g drożdży świeżych, 1 jajko, 3 łyżki roztopionego masła. Można dodać cukier wanilinowy, skórkę z pomarańczy lub inne dodatki smakowe i zapachowe.

1. Do miski wsypuję mąkę, cukier i ewentualnie dodatki zapachowe. Łączę z jajkiem. W tym samym czasie lekko podgrzewam mleko z masłem (żeby masło się rozpuściło, ale żeby mleko nie było za gorące).

2. Do szklanki wrzucam drożdże, trochę cukru i zalewam kilkoma łyżkami lekko ciepłego mleka z masłem. Odstawiam (optymalnie na 15 - 20 min., ale niekiedy odstawiam na niecałe 5 min. i też jest ok).

3. Wlewam zaczyn z drożdży i mleko z masłem do miski. Mieszam łyżką, aż składniki się połączą. Potem ugniatam łyżką. W sumie - prawie nie używam rąk przy wyrabianiu (potem długo muszę je myć). Za to moje dziecko uwielbia brudzić ręce ciastem. Oczywiście - całkowicie jej na to pozwalam:)

4. Po wyrobieniu odstawiam na ok. 30 - 40 min. A potem wypełniam nadzieniem i formuję bułeczki lub zawijaski (bardzo szybkie!!!).






Zawijaski z budyniem - błyskawiczne ciasteczka drożdżowe!


Zawijaski to nazwa wymyślona przeze mnie i moją córkę. Są bardzo szybkie. Wałkuję ciasto drożdżowe, 2/3 pow. rozwałkowanej pokrywam wcześniej przygotowanym budyniem (nie za grubo, lepiej, żeby warstwa była cieńsza) i robię roladkę (jak na zdjęciu). Następnie tnę roladę na małe kawałki i piekę ok. 10 - 15 min w 180 st. (aż się lekko zarumienią). Muszą chwilę ostygnąć, bo budyń gorący! Polecam budyń malinowy!








Jagodzianki - smak lata


Mamy spory zapas jagód w słoikach (dzięki, Mamo:)). Z tego samego ciasta drożdżowego robię też jagodzianki. Muszę po prostu zawinąć jagody ze słoika, żeby za bardzo nie wypłynęły. I tyle. Smacznego:):)













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz