wtorek, 19 maja 2020

Wolne jak ptaki... Agnieszka Kata o poważnych zagrożeniach dla nastolatków



To zadziwiające, jak szybko rosną nasze pociechy. Zaledwie wczoraj trzymaliśmy w rękach świeżo narodzone Maleństwo, a dziś to maleństwo ma już 7 lat. Czy jutro będzie miało 15? a potem 20 i nagle - tak, jakby z dnia na dzień - wylecą z naszego domu niczym wolne ptaki? Często zastanawiam się, jak je przygotować do życia i ustrzec przed niebezpieczeństwami takimi jak np. uzależnienia. W dzisiejszym wpisie postanowiłam umieścić referat wieloletniej nauczycielki języka polskiego z jednej z częstochowskich szkół nt. profilaktyki uzależnień wśród nastolatków. Dziękuję p. Agnieszce za przygotowanie tekstu:)


Agnieszka Kata

Zagrożenia czyhające na uczniów - elementy profilaktyki uzależnień

Rodzina jest bardzo ważna w życiu każdego dziecka, z czasem młodzieży. Postawa matki i ojca w procesie wychowawczym wobec młodego człowieka odgrywa doniosłą rolę. Dziecko przychodzące na świat potrzebuje miłości rodzicielskiej, jeśli zamiast wsparcia w domu doświadcza negatywnych nacisków, wtedy pojawiają się zagrożenia oraz trudności w rozwoju. Mogą one spowodować wystąpienie różnego typu patologii: alkoholizm, nikotynizm, przestępczość, choroby psychiczne, narkomania. Zdarzają się również sytuacje, gdy dziecko ma dobre relacje z rodzicami, a mimo to może popaść w poważny kryzys, gdyż źródłem zagrożeń dla młodzieży jest niedojrzałość w jakiejkolwiek sferze własnego  życia.

Rodzina jest bardzo ważna w życiu każdego dziecka, z czasem młodzieży. Postawa matki i ojca w procesie wychowawczym wobec młodego człowieka odgrywa doniosłą rolę. Dziecko przychodzące na świat potrzebuje miłości rodzicielskiej, jeśli zamiast wsparcia w domu doświadcza negatywnych nacisków, wtedy pojawiają się zagrożenia oraz trudności w rozwoju. Mogą one spowodować wystąpienie różnego typu patologii: alkoholizm, nikotynizm, przestępczość, choroby psychiczne, narkomania. Zdarzają się również sytuacje, gdy dziecko ma dobre relacje z rodzicami, a mimo to może popaść w poważny kryzys, gdyż źródłem zagrożeń dla młodzieży jest niedojrzałość w jakiejkolwiek sferze własnego  życia.

W Polsce coraz więcej dzieci i młodzieży sięga po napoje alkoholowe czy narkotyki – najwięcej jednak młodych ludzi określa się jednak po stronie alkoholizmu, gdyż okazuje się patologicznie atrakcyjny dla tych, którzy przeżywają stany lęku, depresji, niepokoju, rozgoryczenia. Ostatecznym powodem sięgania po alkohol są negatywne, bolesne, złe stany emocjonalne. Powody zażywania alkoholu mogą być różnorodne, związane są z: ciekawością  tego stanu upojenia, w miarę łatwą dostępnością, gwarancją natychmiastowego osiągnięcia wspaniałego samopoczucia przy minimalnym wysiłku.

Młodzież będąca w wieku dojrzewania często posiada kompleksy, zahamowania. Nie potrafi także porozumieć się niekiedy z otoczeniem. Alkohol pomaga „uporać się” z dotychczasowymi trudnościami życiowymi. W kształtowaniu się osobowości młodzieży pijącej alkohol pod różnymi postaciami duży wpływ ma nie tylko czynnik dziedziczny, ale również wpływ negatywnych przykładów z najbliższego otoczenia. Pijący nastolatkowie łatwiej popadają w uzależnienie od alkoholu niż dorośli.

Profilaktyka uzależnień, o jakiej można powiedzieć, że jest nowoczesna, polega na integralności, a więc opowiada się za całościowym uwzględnieniem sytuacji młodego człowieka. Najnowsza profilaktyka uzależnień mówi o pomocy uczniom zarówno na poziomie szkoły podstawowej jak i wyższym, w opowiedzeniu się za dojrzałą postawą we wszystkich podstawowych dziedzinach życia.

Pierwszą i najważniejszą szkołą życia jest rodzina, w niej to powinno zachodzić kształtowanie postaw odpowiednich wzorców osobowych, mówi się, że dziecko, które patrzy na rodziców, ich wzajemne relacje, stosunek do dzieci, będzie samoczynnie wcielać podobne zachowania w swoim dorosłym życiu, a jako młody bardzo człowiek, który dopiero zaczyna wchodzić tak naprawdę w życie – ukierunkowywać się pod kątem zachowań rodziców, będzie ich naśladować samoistnie, a więc młodzież, która wychowywała się w „dobrej rodzinie” na starcie w dorosłość będzie miała łatwiej, gdyż niejako wrośnie w głębię dobrych nawyków, co nie znaczy oczywiście, że z całą pewnością odżegna się od tych niewłaściwych zachowań, które należą już niekiedy nawet do patologii. Szkoła zajmuje również poczesne miejsce, jeśli rozpatrywać profilaktykę uzależnień – rolą tej placówki jest pomoc dzieciom nie tylko w zdobyciu wiedzy, ale także uczenie rozpoznawania dobra od zła, a co za tym idzie dojrzałej postawy pod kątem alkoholu czy narkotyków. Znaczną rolę w zapobieganiu uzależnieniom pełnią środki społecznego przekazu – telewizja, radio, prasa. Odpowiedzialna postawa tych środków jest wyjątkowo skuteczna, gdyż właściwie przygotowana audycja radiowa, nadana w odpowiedniej porze, może wywrzeć wartościowy wpływ na większą ilość wychowanków niż duże ilości spotkań profilaktyków uzależnień z uczniami w konkretnej szkole.

Uzależnienie od alkoholu czy narkotyków stanowi olbrzymie zagrożenie dla człowieka. Mimo tego że młodzież zna dramatyczne konsekwencje wynikające ze stosowania tych śmiertelnych niekiedy używek – coraz większa ilość dziewcząt i chłopców zaczyna się poruszać drogą prowadzącą donikąd – do uzależnień. Jak  radzić, zwalczać ten stan rzeczy? Skuteczny profilaktyk uzależnień to wychowawca, a więc rodzic, nauczyciel, ksiądz, przyjaciel – człowiek, który potrafi zafascynować młodych ludzi radością życia. Nic na siłę, bez moralizatorskich przemówień, ponieważ młodzież nie lubi pouczeń, ale działanie ukazujące jej pozytywne, dobre, wartościowe strony życia, człowiek, a już najbardziej ten młody, potrzebuje zachwytu nad pozytywami życia, nad tym, że jesteśmy zdrowi, zadowoleni w danym momencie, że możemy przebywać wśród ludzi, którzy nas kochają i są z nami zawsze mimo wszystko. Należy starać się tak wniknąć w sposób postępowania, w rozumienie rzeczywistości drugiego człowieka, by ten młody nasz bliźni pojął, że wszystko to, co się z nim w danej chwili dzieje, jest wynikiem, konsekwencją podjętych przez niego czynów, działań. Paulo Coelho  był autorem sentencji „Pamiętaj, że wszystko, co uczynisz w życiu, zostawi jakiś ślad. Dlatego miej świadomość tego, co robisz”. Należy tak właśnie wprowadzać w życie młodych ludzi tę mądrość, by człowiek, który dopiero się kształtuje w drodze do dorosłości zrozumiał, iż zawsze ślad swoich czynów będzie za nim szedł krok po kroku.

Bardzo ważna jest więc profilaktyka dotycząca uzależnień, w tym celu różne miasta powinny poczynić wszelkie starania, by starać się pomagać, wspierać młodzież uzależnioną pod każdym względem. Częstochowa również nie jest poza zasięgiem tych zgubnych skutków uzależnień. Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Częstochowie na przykład przyjęła Program profilaktyczny „Młodość bez uzależnień” na lata 2016 – 2020. Jego głównym celem jest uświadomienie młodym ludziom z jaką łatwością można popaść w uzależnienia oraz jakie niebezpieczeństwa niosą one ze sobą. Nie tylko jednak alkohol, narkotyki czy różnego rodzaju zagrożenia psychoaktywne niosą uzależnienia, jest nimi także nowoczesna technologia komputerowa; młodzież przebywa przed komputerem wiele czasu, staje się on dla młodych ludzi kimś w rodzaju bliskiej osoby, przyjaciela, kimś, kto nie krzyczy, nie wymaga, nie mówi o konsekwencjach. Komputerowy świat jest barwny, pełen ekspresji, dynamiki, wzbogacony muzyką a jednocześnie daje szansę dominowania nad rzeczywistością, w nim można kierować zdarzeniami. Zagrożenia, które niesie ze sobą świat komputerowy są przeróżne, zaliczyć do nich można fizyczne i psychiczne. Do fizycznych zalicza się: nadwyrężenie mięśni nadgarstka, naprężony kark, skrzywienie kręgosłupa, męczenie wzroku, bóle głowy, brak apetytu, nadpobudliwość psychoruchowa, apatia, depresja, zmęczenie organizmu. Zagrożenia psychiczne to: izolacja, rozładowanie napięć przez maszynę, lęk przed kontaktami międzyludzkimi, poczucie bezpieczeństwa odczuwane jedynie przed komputerem.

Uzależnienia komputerowe obecnie są już leczone. Warszawskie Centrum Leczenia Odwykowego jest jedyną w Polsce poradnią zajmującą się leczeniem uzależnień od komputera.

W Polsce uzależnienia od komputera związane są głównie z grami. Zdarzają się również osoby, które tym „schorzeniem” obejmują programowanie oraz internet. Ryzyko uzależnienia od niego zatacza coraz większe kręgi – dotyczy także coraz młodszych użytkowników. Rodzice i wszyscy prawni opiekunowie dzieci muszą uświadomić sobie, iż młody człowiek do dwunastego roku życia nie powinien korzystać z internetu.

Rodzice i wszystkie odpowiedzialne za wychowanie dziecka osoby muszą być świadome tego, iż rzeczywiście mają ogromny wpływ na ukształtowanie całej głębi uczuć, doznań oraz charakteru przyszłego dorosłego człowieka, który może później w pełni wykorzystać tę wiedzę do różnych celów – dobrych lub złych. Zagrożenia moralne to ogromny problem związany z internetem – strony internetowe może założyć każdy i nikt tak naprawdę nie kontroluje ich zawartości. Braki hamulców przy komputerze oraz w sieci niekiedy powodują zachowania nieetyczne – przekleństwa, wulgaryzmy są często spotykane, gdyż anonimowość oraz możliwość zmiany tożsamości sprawia, iż człowiek staje się niejako bezkarny i wydaje mu się, że może wszystko. Należy prowadzić dialog z dziećmi dotyczący tego, że dobre zachowanie trzeba okazywać wszędzie – nie tylko wtedy, gdy nas widzą, znają i słuchają, ale również w sytuacji, kiedy jesteśmy my i ekran komputera – wychowanie jest wartością  samą w sobie nawet wobec anonimowych rozmówców.

Uzależnienia komputerowe odnoszą się również do dwóch nurtów; jeden z nich mówi o bezkrytycznym zaufaniu do możliwości maszyny. Drugi natomiast dotyczy „szoku informacyjnego”, z jakim młodzież styka się, korzystając z możliwości komputerowych.

Należy nauczyć młodych ludzi umiejętności wypracowania odpowiedniego stosunku do maszyny, gdyż wiara w nadprzyrodzone możliwości, siły sprawcze komputera może wpłynąć na rozwój możliwości intelektualnych młodzieży.

Człowiek, by się właściwie rozwijać, powinien mieć dostosowane odpowiednie proporcje informacji oraz wiedzy – przy użytkowaniu komputera, gdyż zbyt mała ilość informacji przy olbrzymiej wiedzy sprawi, że będzie on niewłaściwie przystosowany do życia. Jeśli natomiast wiedzy będzie znikoma dawka, a informacji ogromna, to młody człowiek wyrośnie na płytkiego intelektualnie oraz podatnego na manipulację, bezkrytycznie przyjmującego zdanie innych za fakt, który jest nie do podważenia.

Szkoła powinna nadal zajmować się edukacją medialną, ale musi zwiększyć nasilenie tego przekazu wiedzy, gdyż uczniowie mają prawo wiedzieć, jak mądrze wykorzystywać nowe technologie oraz znać zagrożenia, jakie one niosą. Niektórzy twierdzą, iż byłaby dobra zamiana podręczników na programy komputerowe, ale czy to będzie gwarantem na poprawienie jakości kształcenia? Raczej jest to wątpliwe, natomiast skutek takiego stanu rzeczy mógłby być taki, że zostałyby „odkryte” nowe dysfunkcje, które i tak w dość dużej ilości występują.

Rozwoju technologii informacyjnej nie można w żaden sposób zatrzymać. Zawsze będzie atrakcyjna szczególnie dla dzieci i młodzieży, i właśnie z tego względu problematyka zagrożeń powinna być znana całej grupie osób, która w jakimkolwiek stopniu ma wpływ na ukształtowanie w młodym człowieku tego, co najważniejsze – charakteru, odpowiedniego podejścia do życia.

Bardzo często zdarza się, że młodzież musi wystrzegać się przemocy. Gdzie się z nią spotyka? Miejscem występowania tej formy zagrożenia jest dom, ale także szkoła. W niej to i obok niej tworzą się współdziałające grupy rówieśnicze. Należą do nich również grupy nieformalne. W skład tychże wchodzą najczęściej osoby zaniedbane i odrzucone przez rodziny. Szukają one zaspokojenia własnych potrzeb społecznych, uznania w grupie rówieśniczej, w której niektórzy członkowie też mogą wchodzić na drogę przestępczą. Mogą reprezentować buntowników i osobników kwestionujących wszelkie zwyczaje kulturowe. Są to subkultury młodzieżowe: hipisi, gitrowcy, skinhedzi, punki. Ci młodzi ludzie zupełnie odrzucają dorosłych, negują wszystko, co zostało przyjęte przez społeczność, ogół. Ludzi tych cechuje niezbyt dobrze rozwinięty system wewnętrznej kontroli – oczekują natychmiastowego zaspokajania własnych potrzeb.

Bardzo niekorzystne dla dziecka są urazy psychiczne, których podłożem mogą być sytuacje domowe albo szkolne. Prowadzą one do uczucia beznadziejności, nieznośnego stanu napięcia emocjonalnego, obniżenia poczucia własnej wartości.

Źródłem destrukcyjnego wpływu dominującej kultury to promowanie fałszywej tolerancji. Nieodpowiedni wpływ na tworzenie się u młodych ludzi wartości mają stosowane w dużym nasileniu techniki reklamowe. Można zaobserwować, iż często zdarza się, że programy telewizyjne, gry komputerowe, czasopisma czy strony internetowe przeznaczone dla młodzieży są pełne przemocy czy zamaskowanego erotyzmu. Destrukcyjny wpływ mediów to wytworzenie u młodych ludzi pod wpływem reklam nagłych potrzeb, które są często niewłaściwe dla wieku dziecka, a więc problem tkwi w spędzaniu olbrzymiej ilości wolego czasu przez młodocianych przed telewizorem lub komputerem.

Na różnego rodzaju uzależnienia podatni są głównie ci, którzy nie podejmują trudu tworzenia pozytywnych więzi, nie są odporni na frustrację, szukają chwilowej przyjemności, nie są odpowiedzialni za siebie i innych. Uczniowie pod wpływem stresu, bojaźni w pogoni za „punktacją”, która jest niejako podsumowaniem wyników ich nauki, tak bardzo chcą osiągnąć sukces, iż mogą, gdy sytuacja w domu jest niezdrowa, kłótnie rodziców nie pozwalają na bezpieczne i unormowane życie, obrać ścieżkę, jaka w danej chwili może wydawać im się jedyną droga ratunku – uzależnienie. Jeżeli w szkole nauczyciele naciskają na to, by dziecko osiągało dobre wyniki w nauce – co tak naprawdę jest ich rolą, a w domu niezdrowa ambicja rodziców, często pozbawionych realizacji własnych marzeń i przenoszących swoje dążenia na dziecko, które niekoniecznie może, chce iść w kierunku, jaki obierają mu jego najbliżsi – zbyt mocno zdominują młodego człowieka, nie jest nieraz w stanie wytworzyć mechanizmów obronnych i popada w „złe towarzystwo”. Tam nie ma zakazów, nakazów, rozmów w jednym kierunku, dobrzy znajomi wciągają ucznia w tajniki własnego życia – co w konsekwencji może prowadzić do zagrożeń, a nawet uzależnień dzieci. Nie należy więc przesadzać w przygotowaniu dziecku odpowiedniej bariery – bo nie zawsze jest w stanie ja przeskoczyć. Nie każdy musi uzyskiwać najwyższą ilość punktów na sprawdzianie czy teście – rodzice tak naprawdę powinni umiejętnie wypośrodkować to, ile może ich córka, syn. To właśnie najbliżsi powinni określić, znając najlepiej własne dziecko, gdzie jest punkt docelowy – oznaczający możliwości młodej osoby, nad które nie będzie mogła się wzbić. Każdy rodzic, opiekun, wychowawca musi docenić dziecko za wkład pracy, jaki włożyło, by osiągnąć to, co udało mu się zdobyć – chwalić i doceniać – to rola dobrego opiekuna. Jeżeli ta równowaga byłaby zachowana, to na pewno nie dochodziłoby do przeróżnych złych, niewłaściwych, nieodpowiednich zachowań, niepożądanych działań czy nawyków, które prowadzą do utraty zdrowia, a nawet w skrajnych przypadkach nawet życia. Być blisko dziecka, wspierać je w każdej chwili to rola odpowiedzialnego, kochającego rodzica, bo nie jest tak naprawdę ważna ilość punktów, jakie uzyska w czasie nauki syn, córka – istotne jest to, by to dziecko z nami rozmawiało, by do nas mówiło, udzielało odpowiedzi, bo bez dialogu nie jest w stanie nikt wychować młodego człowieka w taki sposób, by można było z całą stanowczością powiedzieć, że ów młody człowiek jest pozbawiony złych skłonności, nawyków, jest odizolowany od niebezpieczeństw różnego typu, jakie niesie współczesność nie tylko dlatego, że tak chcą rodzice, prawni opiekunowie czy nauczyciel, ale to samo dziecko jako odpowiedzialna jednostka z całą stanowczością wie i chce tak a nie inaczej żyć – według niego to jest jedyna prawa droga, po której pragnie iść przez całe swoje życie. Ten młody człowiek zna swą wartość i wie, że to nie slogan, iż jest taki wspaniały i dobry – nie wstydzi się własnego wychowania i odpowiedzialnie dąży do rozpowszechniania idei wartości, którą krzewiono mu od małego. Jeżeli nie będzie się wstydził własnych przekonań, a wychowanie nie znajdzie się na ostatnim miejscu - z braku czasu - w kalendarzu rodzicielskim, to na pewno młodzież nie będzie w tak dużym stopniu uzależniona od przeróżnych używek czy techniki źle rozpowszechnianej i niewłaściwie użytkowanej. Jeśli natomiast w domu rodzicielskim nie jest dobra atmosfera – panuje alkohol czy inne formy zagrożeń są już rozpowszechnione wtedy dziecko ma o wiele, wiele trudnej, bo start jest niewłaściwy – wtedy rolę powinni przejmować inni wychowawcy, którzy poprzez własny przykład niekiedy mogą sprawić, że młody człowiek będzie w stanie odróżnić dobro od zła, bo tak naprawdę odpowiedzialność za wychowanie młodzieży spada na barki wszystkich – domu, szkoły, bo to pokolenie jest nasze, a nie tylko rodziców, którzy w niektórych przypadkach sami potrzebują pomocy. Wychować młode pokolenie bez zagrożeń, uzależnień to wspólna, priorytetowa sprawa rodziców, nauczycieli, wychowawców, opiekunów prawnych – bo człowiek musi żyć tak, jak potrafi najpiękniej, najlepiej, wiedząc, że wartości i odpowiedzialność oraz kultura to postawy, jakich należy przestrzegać, a jeśli będą kultywowane ich treści, to bez względu na okoliczności, miejsce  i czas młodzież zawsze będzie umiała się odnaleźć i w sposób dobry przejść przez życie.

Bibliografia

1.    Braun – Gałkowska M., Oddziaływanie internetu na psychikę dzieci i młodzieży (Edukacja Medialna) 2003 nr 3.

2.      Dziewiecki M., Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Kielce 2000.

3.      Laszkowska J. ,Komputer zagrożeniem dla dzieci i młodzieży (Wychowanie na co dzień) 2003 nr 12.

4.      Sawicka K., Socjoterapia jako technika terapii i resocjalizacji, Warszawa 2000.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz